Transport, logistyka i wymiana walut
Sektor związany z transportem generuje 6,6% polskiego PKB, co sprawia, że odgrywa znaczącą rolę w narodowej gospodarce, a często jest traktowany także jako barometr jej kondycji. Jednak branża transportowa musi zmagać się z wieloma różnymi problemami. Jednym z nich jest ryzyko walutowe. Jak go uniknąć?
2015-11-16, 09:21

Polskie firmy transportowe skutecznie konkurują na europejskim rynku i często posiadają nowoczesny tabor. W sektorze tym dominuje transport drogowy (w 2014 roku 84%), który przewozi więcej ładunków niż transport kolejowy, lotniczy czy morski. Działa w nim ponad 226 tys. firm i są to najczęściej mikroprzedsiębiorstwa, zatrudniające do 9 pracowników. Szczególnie one narażone są na niebezpieczeństwo utraty płynności finansowej i muszą szukać oszczędności, by skutecznie konkurować nie tylko na polskim, ale również europejskim rynku. Dodatkowo warto podkreślić, że sektor ten jest w naszym kraju mocno rozdrobniony. Coraz większe znaczenie w polskiej branży transportowej odgrywają międzynarodowe przewozy na rynki Unii Europejskiej (w ubiegłym roku odnotowały one wzrost o 4,9% w stosunku do roku 2013). Co ciekawe, przewozy te stanowiły 14,4% wszystkich prac transportowych zrealizowanych na obszarze wspólnoty europejskiej, co uplasowało polskie firmy na drugim miejscu, zaraz za niemieckimi przewoźnikami. Coraz więcej realizowanych przewozów międzynarodowych sprawia, że polscy przewoźnicy muszą rozliczać się w zagranicznej walucie, a to niesie ze sobą ryzyko kursowe, które może znacząco obniżyć zyski lub podnieść koszty funkcjonowania firmy.

 

Przedsiębiorcy wymieniają walutę online

 

Branża transportowa jest bardzo wrażliwa na wszelkie zmiany czynników zewnętrznych, które czasami mocno wpływają na wyniki finansowe poszczególnych przewoźników. Wśród tych czynników niezmiernie istotne są te, które związane są z kosztami (np. wydatki na paliwo). W przypadku zagranicznych kontraktów niebagatelne znaczenie ma również ryzyko walutowe. To dlatego coraz więcej przedsiębiorców stara się je minimalizować i optymalizować koszty związane ze współpracą z zagranicznym kontrahentem. Co ciekawe, obok skomplikowanych instrumentów finansowych coraz częściej wzbudzają zainteresowanie także kantory internetowe. Zaczynają one być postrzegane jako platformy, dzięki którym nie tylko można korzystnie kupić lub sprzedać walutę, ale także skorzystać z dodatkowych opcji.

 

Kantory online proponują już takie rozwiązania jak transakcje forward, czyli rezerwacja kursu walut nawet na miesiąc, lub alert walutowy – wtedy przedsiębiorca nie musi samodzielnie śledzić kursu walut. Zostanie powiadomiony, gdy ten kurs osiągnie pożądany poziom – mówi Marcin Komolka, Doradca klienta biznesowego w ekantor.pl. – Do tego firma może liczyć także na osobistą opiekę nad transakcjami walutowymi oraz na analizy z rynku FOREX, a wszystko to za sprawą osobistego dealera walutowego z kantoru online – dodaje M. Komolka.

 

Jednak kantory internetowe to przede wszystkim sposób na obniżenie spreadu związanego z wymianą waluty. Banki oraz kantory stacjonarne pobierają dużo wyższe marże niż sprzedawcy walutowi w sieci. Przedsiębiorcy korzystają również z faktu, że przeważnie jednorazowo wymieniają większe kwoty, co sprawia, że mogą negocjować z ekantorami korzystniejsze warunki. Nie można również zapominać, że niektóre firmy sektora TLS spłacają kredyty lub raty leasingowe w obcych walutach, a dzięki korzystniejszym kursom w internetowych kantorach mogą znacząco obniżyć zobowiązanie i zaoszczędzić niebagatelne sumy w skali roku.

 

Inne sposoby na ryzyko walutowe

 

Korzystanie z kantorów internetowych, chociaż coraz popularniejsze wśród przedsiębiorców, nie jest jednak jedynym sposobem na ograniczenie ryzyka walutowego i na zarządzanie tym ryzykiem. Z jednej strony firmy wykorzystują tzw. wewnętrzne metody, a z drugiej – zewnętrzne. W pierwszym przypadku czasami stosowane jest fakturowanie w polskich złotych, co sprawia, że ryzyko walutowe przenosi się na drugą stronę transakcji. Niekiedy umieszczane są w umowach różne zapisy waloryzacyjne, pozwalające dostosować ceny w zależności od zmian kursu danej waluty. Niektóre firmy stosują jeszcze inne rozwiązania, jak opóźnianie lub przyspieszanie płatności w zależności od tego, jak przewidywane są zmiany kursów na rynku walutowym.

 

Niestety, nie zawsze można korzystać z wymienionych powyżej rozwiązań, ponieważ nie wszyscy kontrahenci wyrażają na to zgodę. W takich sytuacjach istnieje jednak możliwość przerzucenia ryzyka walutowego na instytucje finansowe, wykorzystując do tego różne instrumenty rynku walutowego, jak np. kontrakty forward, swap czy opcje na kontrakty walutowe.

 

Korzystne wymienianie walut i zabezpieczanie się przed ryzykiem kursowym może być ważnym elementem optymalizacji kosztów funkcjonowania firmy na mocno konkurencyjnym rynku transportowym. Na szczęście przedsiębiorcy otrzymują do dyspozycji coraz więcej rozwiązań, które pomagają ograniczać wydatki związane ze sprzedażą waluty, a także obniżać koszty przy jej zakupie.

Doradca klienta biznesowego
Marcin Komolka
tel. +48 505 442 186
m.komolka@ekantor.pl
wymiana walut - ekantor.pl

KONTAKT / AUTOR
Aniela Agopsowicz
Analityk walutowy
ekantor.pl sp. z o.o. sp. k.
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.